lördag 3 mars 2012

Praktiken har börjat

Äntligen är det tid att sätta teorierna om pedagogik på prov! Har hamnat i en underbar årskurs 1 med bra lärare/pedagoger. Arbetssättet skiljer sig från min förra praktikplats, dem utgår i från barnen i många aktiviteter. Vilket är väldigt spännande för under tiden jag läst kursens litteratur blir jag allt mer intresserad och fascinerad av hur lärande sker. Det jag mest fallit för är teorierna utvecklade i från ryssen Vygotskij - sociokulturellt perspektiv på lärande. Vilket innebär att man utgår i från det kollektiva lärandet - att vi lär av varandra (socio) och våra erfarenheter (kulturellt). Mycket intressant och jag och mina praktik-kamrater har fått sätta teorin på prov. Det är helt fantastiskt hur barnen skiner upp och får tänka själva, ge förslag och blomstra! Vi har tema hållbar utveckling - återvinning under de här tre veckorna... Fortsättning följer ;)


Har inte hunnit sy på ett tag, men har donat vid syhörnan/ matplatsen. Drog fram hyllan som stod på balkongen och tvättade av den, sen satte jag dit några tyger, sy maskinen och allt möjligt som man behöver och jag  har på hyllan. Så den är redan full ;) Troligtvis behöver jag en till...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar