lördag 24 december 2011

Feministens tankeställare

Fick nya tankar om feminismen idag... Så här på julaftons morgon :)

"... i denna frivilligt valda eller lekta feminitet kan allt fjolligt, fjompigt och slampigt vara hur feministiskt okej som helst: inte bara det kroppsliga befjädrandet utan även bejakandet av de kvinnligt kodade njutningarna och begären: dekorering och pyssel, såning och syning, manikyr och pedikyr, bakning och saftning och tofsning, också moderlig omsorg om barn, vänner och partners. Till och med ”en feminin sexuell position som tar sig receptiva och omslutande uttryck."

(http://www.aftonbladet.se/kultur/article13192080.ab)

Artikeln fick mig att tänka till lite, jag har brottats med tanken om feminism och "bonande" av mig själv; smink, kläder, högklackat o.s.v. Det har tagit mig ett par år innan jag blivit bekväm i tanken av att jag kan sminka mig och klä mig hur som helst och ändå vara feminist. Efter att ha läst artikeln fick jag den bekräftelsen, och bekräftelsen av tankar behövs alltid...

God Jul på er alla :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar