onsdag 21 december 2011

Cool or lame?

Mitt nyårslöfte ska bli att sy alla mina nya kläder själv. Alltså inte köpa något nytt! Ajsing Vajsing! Vad svårt det här kommer bli. Visst, jag brukar handla det mesta på second hand eller loppis men under 2012 gäller det att göra själv. Fick inspiration av Fria Tidningens artikel om Elin Wikström, som utmanat sig själv att inte använda sina köpta kläder eller köpa kläder på ett helt år. Jag kommer ju använda dem kläder jag har nu, köpta eller självtillverkade. Men jag har samma syfte med detta; jag vill sluta köpa företagskläder, loggor och trotsa konsumtionshysterin! Och inte är jag så rik att jag har råd med designer kläder, därför designar jag själv. 


För jag är mänsklig och dras till vackra och sköna ting, som smycken och kläder. Ja, det som gör mig vackrare. Men det är mest på ytan jag blir vacker. Min insida blir vackrare ju starkare jag blir och jag måste börja slutföra projekt. Så om jag vill ha en ny klänning, GOD DAMN då ska jag sy den själv!


Om jag vill kan jag dra detta ett strå längre, vi ska ju flytta som sagt och då vill jag ha lite nytt och fräscht så man känner en nystart och inte förflyttning. Jag och Ludde ska måla om en massa möbler och sy om de flesta kuddar. Det jag vill komma till är att vi i största mån och om det är möjligt inte köpa nytt utan upcycle som jag så snyggt lärt mig...


För er som vill läsa artikeln om Elin Wikström finns länken här: http://www.goteborgsfria.nu/bilder/91071?__utma=1.1173000073.1289156766.1324287044.1324490538.18&__utmb=1.4.9.1324490668395&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1319696058.14.10.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=skor%20bild%C3%A4ck&__utmv=-&__utmk=28581692


Lite inspirationstips till upcycling:
Hand Painted Furniture- Wild and Crazy Custom Made For You
Bilden är tagen ifrån http://www.etsy.com/listing/84215300/hand-painted-furniture-wild-and-crazy

Upcycled Vintage Furniture Cabinet Cupboard Cabriolet Legs Storage for Scrap Booking, Art and Ephemera
Bilden är tagen ifrån http://www.etsy.com/listing/84728760/upcycled-vintage-furniture-cabinet

Upcycled Atlas Ornaments
Bilden är tagen ifrån http://www.etsy.com/listing/81120169/upcycled-atlas-ornaments?ref=sr_gallery_32&ga_search_submit=&ga_search_query=upcycled&ga_view_type=gallery&ga_page=3&ga_search_type=handmade&ga_facet=handmade

1960's suitcase turned into a chair
Bilden är tagen ifrån http://www.etsy.com/listing/82181118/1960s-suitcase-turned-into-a-chair?ref=sr_gallery_40&ga_search_submit=&ga_search_query=upcycling+&ga_view_type=gallery&ga_page=2&ga_search_type=handmade&ga_facet=handmade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar